1.1.2. TUPÁ PORANĚNÍ

1.1.2.1. Dopravní nehody

Dopravní nehody (DN) jsou častou příčinou úrazu. Zejména cestující v zadní části vozidel jsou zranitelní kvůli nedostatečnému zajištění bezpečnostními pásy (příp. pásy nejsou zapnuty z taktických důvodů) a nedostatečné ochraně při převrácení vozidla. Typy možných poraněni lze předvídat „přečtením vraku“. Nejdůležitějším faktorem pro „předpověď“ poranění je míra zpomalení. Závažnější zraněni očekávej tam, kde došlo k rychlému zpomalení na krátké vzdálenosti. Prostuduj následující obrázky a vyzkoušej si „čtení vraku“. Jde o civilní vozidla, ale stejné zásady platí i pro vozidla vojenská. Jaká zranění bys očekával podle deformace těchto vozidel?


Čelní náraz, pozor na nebezpečí unikajících pohonných hmot
  • Hlava a obličej: pokud nejsou zapnuty bezpečnostní pásy muže narazit do čelního skla a muže tak dojít ke zlomeninám obličejového skeletu a vnitřním poraněním hlavy. Hlava také muže narazit do zpětného zrcátka.
  • Krční páteř: krk podléhá flexi a extenzi s následným poraněním ligament a zlomeninami
  • Hrudník: nepřipnutí pásu muže mít za následek těžká poranění nárazem o volant (pokud se neaktivuje airbag). Pátrej po deformitách volantu a v takovém případě předpokládej fraktury žeber, plicní poranění a kontuzi srdce. Při zapnutém pásu dochází často k poraněním klíční a hrudní kosti.

Deformace volantu, vysoká pravděpodobnost těžkého poranění hrudníku a břicha
  • Břicho: stlačení břicha o volant muže mít za následek rupturu bránice (obvykle vlevo); modřiny od pásu napříč břichem zvyšují pravděpodobnost poranění dutých orgánu (např. perforaci tenkého střeva)
  • Pánev: stlačení femuru palubní deskou muže způsobit vykloubení kyčle dorzálně (pátrej po kyčli s deformitou a fixovanou flexí a po obdukovaném, vnitře rotovaném stehnu), pozor, zjistíš-li poranění čéšky
  • Dolní končetiny: vtlačení části motoru do kabiny vozidla muže způsobit poraněni holenní a/nebo lýtkové kosti. Nohy mohou být zaklíněny deformovanými pedály (uvolnění se může povést přeříznutím tkaniček a vyzutím bot).

Boční náraz s typickým klínovitým defektem

Předpokládej stejnostranné poranění hlavy, hrudníku, břicha, pánve a končetin. Dochází zde také k laterální flexi a extenzi krční páteře. Konkrétní poraněni břicha závisí na tom, sedel-li raněný na levé nebo pravé straně vozu


Převrácení vozidla

Převrácení vozidla muže způsobit poranění spojená s bočním nárazem (když se vozidlo převrátí na stranu) a vertikální kompresí hlavy a pátere (když se vozidlo převrátí na střechu).

Podrobný rozbor zraněných při dopravních nehodách přijatých na Roli 3 (Operace OPTELIC, 15.7.2003 -11.6.2004):

Celkem raněných238100%
Armáda Británie16670%
Koaliční armáda167%
Civilisté, Irák3113%
Civilisté2510%

Došlo k 7 úmrtím (3 britští vojáci, 4 civilisté); 6 obětí vyžadovalo zásah CCAST (Critical Care Air Support Team); 41 dalších vyžadovalo AEROMED. Šedesát obětí byli britští vojáci klasifikovaní jako povrchové zranění (36 % britských vojáku bylo ošetřeno v nemocnici). Šlo o vojáky z převrácených vozidel (stáli na zadní části Land Roveru bez jakékoliv zábrany). Vymrštění z vozidla je na Roli 3 kritériem pro aktivaci traumatologického týmu.

1.1.2.2. Pády

Pády z výšky nad 5 metru (15 stop) jsou pravidelné spojeny s těžkými úrazy, ale i pády z menších výšek mohou způsobit závažné poranění. Tvrdý dopad u parašutistů typicky způsobuje zlomeniny patních kostí, dolních končetin a páteře. Bolest muže odvést pozornost od dalších poraněni, systematické vyšetření je v tomto případě zásadní.

1.1.2.3. Napadení

Napadení muže mít za důsledek tupá poranění způsobená údery nebo kopnutími (pažba pušky). Možným pronikajícím poraněním trupu nožem lze předejít používáním ochranné či neprůstřelné vesty.

zpet

 

Powered by Elixon CMS/AJAX-XUL